W łódzkim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonano (WRESZCIE!) wyboru wykonawców na dwa z czterech odcinków autostrady A1 Tuszyn – granica województwa. Wybór nie jest jeszcze prawomocny.
Autostrada Bursztynowa (czyli A1) w założeniu ma łączyć trójmiasto z polsko-czeską granicą państwa w Gorzyczkach. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie dwa „wąskie gardła” tej drogi. Pierwszy, to bramki opłat w Toruniu, na których niemal zawsze tworzą się gigantyczne korki, a drugi, to fragment autostrady (przechodzącą w DK1) przebiegający przez nasz region. Droga pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową – to jedyny niezmodernizowany odcinek Autostrady Bursztynowej liczącej niemal 600 kilometrów! Drogowcy od wielu już lat nie mogą poradzić sobie z około 81 kilometrowym odcinkiem jezdni. Najwyższa Izba Kontroli już dawno alarmowała w swoim raporcie, że odcinek pomiędzy Piotrkowem a Radomskiem jest najbardziej podziurawioną drogą krajową w województwie. Jest jednak światełko w tunelu. W łódzkim oddziale GDDKiA otwarto właśnie oferty na przebudowę brakującego odcinka Bursztynowej.
Budowę podzielono na 4 etapy. – Najkorzystniejszą ofertę dla odcinka „B” Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, złożyło konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. i firma Mirbud ze Skierniewice. Cena oferty brutto to 678 047 373,50 zł – mówi Maciej Zalewski z GDDKiA. – W przypadku odcinka „D” Radomsko – granica województwa, najkorzystniejsza oferta wpłynęła od Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, za 338 250 000 zł brutto – dodał Zalewski.
Nie jest jednak znany termin rozpoczęcia prac. – O tym będzie można mówić po podpisaniu umowy. Wybór ofert musi się uprawomocnić. Trwa to 10 dni. Jeśli nie będzie odwołań, po tym czasie będzie można podpisać umowy i przystąpić do pracy. W przypadku, gdyby były odwołania, nie można na dziś niczego zakładać – dodał Maciej Zalewski.
Przyszła autostrada A1 na odcinku od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim zostanie wybudowana w ciągu istniejących: autostrady A1 i DK 1.
Na odcinku między węzłem Tuszyn i Piotrkowem będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, na wysokości Piotrkowa między węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe po cztery pasy ruchu (zatem tak jak obecnie). Natomiast od Piotrkowa na południe, po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a nie po dwa, jak obecnie.
Węzły autostradowe (na autostradach nie ma zjazdów – to ważne) pojawią się w miejscach istniejących, większych skrzyżowań, a zatem:
– Węzeł Piotrków Trybunalski Zachód (A1/S8), przy czym zostaną dobudowane relacje skrętne dla kierunków: Warszawa – Łódź i Łódź – Warszawa, których do tej pory nie było.
– Węzeł Piotrków Trybunalski Południe (A1/DK74),
– Węzeł Kamieńsk (A1/DW 484),
– węzeł Radomsko (A1/DK42).
MOP-y usytuowane zostaną w następujących miejscach:
– MOP Kargał Las – tylko przy jezdni w kierunku Katowic – 353 km trasy
– MOP-y Wola Krzysztoporska – dla obu kierunków – 358 km trasy
– MOP Danielów – tylko przy jezdni w kierunku Katowic – 372 km trasy
– MOP Wojciechów – tylko przy jezdni w stronę Łodzi – 379 km trasy
– MOP-y Stobiecko Szlacheckie – dla obu kierunków – 388 km trasy…
A zatem wszystkie istniejące. Należy przypomnieć, że cała trasa, w przeciwieństwie do obecnej, będzie miała nawierzchnię betonową.
Polecamy