Po 42 latach, pomnik z trasy S8 upamiętniający żołnierzy budujących drogę Warszawa-Katowice (a zwłaszcza odcinek pomiędzy Piotrkowem a Częstochową) przestaje istnieć. Monument postawiono w 1976. Dziś (30.11) na mocy ustawy dekomunizacyjnej z 2016 roku, specjalne ekipy go demontują. – Może powinno się zlikwidować całą drogę, bo ona też jest pomnikiem minionej epoki – pytają niektórzy…
„Gierkówka” porównywana do słynnej Route 66, łączącej Chicago z Kalifornią, określana jest jako pomnik PRL-u i symbol tłustej dekady I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka. Budowana podobno po to, by towarzysz I sekretarz mógł szybciej dojeżdżać ze stolicy do swojego domu na Śląsku. Droga budowana była w latach 1974 – 1976. Inwestycja polegała na dobudowaniu do istniejącej jezdni drugiej nitki. Jednak tylko pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową wybudowano drogę w nowym śladzie. Na przedmieściach obu tych miast wystawiono Pomniki Czynu Żołnierskiego – w okolicy Piotrkowa w Proszeniu, a w pod Częstochową w okolicy nieistniejącego już dziś motelu Skałka. „Gierkówka” powstawała bowiem w części w ramach tak zwanego „czynu społecznego”. Wiadomo, że w czynach społecznych ludzie brali udział niekoniecznie z własnej woli. Dotyczyło to zarówno zwykłych obywateli, jak i w tym wypadku żołnierzy.
Uroczyste otwarcie „gierkówki” odbyło się 8 października 1976 r. Uczestniczyli w nim I sekretarz KC PZPR Edward Gierek, premier Piotr Jaroszewicz, minister obrony narodowej Wojciech Jaruzelski i minister komunikacji Tadeusz Bejm.
Teraz, na mocy ustawy dekomunizacyjnej uchwalonej przez obecny parlament likwidowany jest pomnik. – Zgodnie z ustawą dekomunizacyjną, wszystkie takie pomniki są ewidencjonowane. Mamy opinię z IPN-u. Został zakwalifikowany do rozbiórki, więc rozbieramy – poinformował Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału GDDKiA.
Z jednaj strony Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozbiera pomniki dawnego systemu, a z drugiej zaprasza dziennikarzy na prezentację radzieckiego samochodu, dumnie stawiając go przed swoja siedzibą. Auto odmalowane i dodatkowo wyposażone z logotyp GDDKiA. A w komunikacie prasowym czytamy: „Rejon GDDKiA w Sieradzu ma nową wizytówkę. Stanął przed nią odrestaurowany 50-letni pług wirnikowy. Tym samym od niechybnego finału w piecu hutniczym został uratowany kolejny zabytek drogownictwa. Maszyna wyprodukowana w 1968 roku służyła na drogach regionu sieradzkiego”. Chodzi oczywiście o ciężarówkę ZIŁ 157 [ZiŁ (ros. ЗиЛ, skrót od Завод имени Лихачёва; Zakład imienia Lichaczowa) – marka radzieckich, a następnie rosyjskich samochodów ciężarowych, autobusów oraz samochodów luksusowych i opancerzonych dla dygnitarzy].
Polecamy