Obecnie sytuacja na sieci kolejowej stabilizuje się. Polskie Linie Kolejowe osiągnęły pełną przejezdność trasy Warszawa – Łódź. Po godz. 10.30 zarządca infrastruktury całkowicie usunął oblodzenie na odcinku Płyćwia – Rogów i zapewnił przejazd pociągów trakcją elektryczną po obu torach – oznacza to znaczne ograniczenie opóźnień. Na linii nr 1 mogą występować opóźnienia wtórne.
Ubiegłej nocy i dzisiejszego poranka zmiany w rozkładzie jazdy objęły pociągi regionalne oraz dalekobieżne w relacjach m.in. Warszawa – Szklarska Poręba (przez Łódź), Warszawa – Wrocław (przez Łódź), Łódź – Warszawa, Ostrów Wielkopolski – Warszawa (przez Łódź), Białystok – Wrocław (przez Łódź), Warszawa – Bielsko-Biała (przez Radomsko i Piotrków Trybunalski). Aktualnie opóźnienia pociągów sięgają kilkudziesięciu minut. Najbardziej opóźnione pociągi z Łodzi do Warszawy dotarły po 3-4 godzinach. Opóźnienia na wybranych stacjach można śledzić na bieżąco na Portalu Pasażera
Pasażerowie w pociągach PKP Intercity otrzymują ciepłe napoje. Drużyny konduktorskie są w pełnej dyspozycji dla pasażerów oraz przekazują aktualne komunikaty o zmianach.
Wczoraj zanotowano 64 zdarzenia związane z sytuacją pogodową. Opóźnione zostały 573 pociągi na blisko 17 tysięcy minut.
Kolej była przygotowana na zmiany pogody. Od wczoraj działają centralny i regionalne sztaby złożone z przedstawicieli PLK SA i przewoźników. Wspólnie podejmowane są działania, aby zapewnić w miarę możliwości sprawny ruch pociągów. Sytuacje pogodowe jak ta obecna nie są obce kolejarzom. Dlatego wcześniej zabezpieczone zostały pociągi sieciowe i lokomotywy osłonowe. Wykonane zostały jazdy patrolowe na łącznej długości 3 900 km linii kolejowych. Dzięki temu możliwe było ograniczenie skutków opadów marznącego deszczu ze śniegiem.
Dla usuwania lub łagodzenia skutków niekorzystnych warunków pogodowych na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 267 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów kolejowych: 13 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 42 pługi i 212 odśnieżarek. Do pracy w warunkach zimowych przygotowane są 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ekipy dysponują ponad tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami. W akcjach zimowych uczestniczyć może 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A., do napraw sieci trakcyjnej oraz przewodów jezdnych.
Ponad 21 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, służące do wytapiania śniegu lub lodu w ruchomych częściach rozjazdów, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Jednocześnie wszystkie rozjazdy kolejowe smarowane są preparatami zabezpieczającymi części trące przed przymarzaniem. 2,7 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach zabezpieczane jest preparatem przeciwoblodzeniowym zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, zapobiegając awariom i zakłóceniom w ruchu pociągów.
W szczególnie trudnych warunkach zimowych o przejezdność linii kolejowych dba prawie 12,7 tys. pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wspieranych przez 2 tys. pracowników firm zewnętrznych.
Polecamy