W minioną niedzielę piotrkowianie oraz liczni przyjezdni melomani uczestniczyli w inauguracji Dni Muzyki Kameralnej. Sala wprost pękała w szwach, a dla spóźnialskich zabrakło krzeseł. Cykl wiosennych koncertów, które już po raz 50. zorganizowane zostały w salach piotrkowskiego Muzeum przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz we współpracy z Polska Operą Królewską, rozpoczął koncert w wykonaniu Natalii Pasiecznik (fortepian) i Olgi Pasiecznik (sopran).
Podczas koncertu utytułowany duet wykonał utwory pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, utwory Mauricea Ravela, a także ludowe pieśni ukraińskie Mykoły Łysenko oraz pieśni zakarpackie Dezyderego Zadory.
Uczestnicy koncertu mieli ponadto możliwość zapoznania się z okolicznościową wystawą prezentującą historię tej cyklicznej imprezy muzycznej, która uchodzi za najstarszą w regionie. Szacuje się, że podczas 50 lat trwania Dni Muzyki Kameralnej odbyło się 361 koncertów. Łączna liczba wykonawców występujących w salach piotrkowskiego Muzeum przekroczyła 600, a liczba uczestników koncertów to ponad 20 000.
Idea koncertów przybliżających piotrkowianom muzykę kameralną, zrodziła się w latach 60. XX wieku. Dopiero jednak po odbudowie piotrkowskiego zamku, pomysł doczekał się realizacji. Pierwsze koncerty zorganizowane zostały w 1969 r. i były dość skromne nie tylko z uwagi na ilość ale także z uwagi na brak fortepianu, co w pewnym stopniu ograniczało repertuar.
W początkowym okresie organizatorami Dni Muzyki Kameralnej, oprócz Muzeum w Piotrkowie Trybunalskim, był Ludowy Instytut Muzyczny – Collegium Musicum oraz Stowarzyszenie Polskiej Młodzieży Muzycznej będące polską sekcją Międzynarodowej Federacji Jeunesses Musicales. W kolejnych latach w organizację Dni Muzyki Kameralnej włączyły się m.in. Polski Instytut Muzyczny w Łodzi, Stowarzyszenie Akordeonistów Polskich, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrkowskie Stowarzyszenie Jazowe Degress, Łódzki Dom Kultury, Międzynarodowa Fundacja Muzyczna im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a także piotrkowskie kościoły, w których organizowane były koncerty organowe.
W ciągu minionych lat kierownictwo artystyczne nad projektem obejmowali Jarosław Stępowski z Ludowego Instytutu Muzycznego, Czesław Michałowicz, Marcin Gąsior oraz zmarły w zeszłym roku wieloletni prezes Towarzystwa Muzycznego im. Franciszka Lessla w Piotrkowie – profesor Zygmunt Stępień. Koncerty prowadzili Janusz Janyst, Czesław Michałowicz, Zygmunt Stępień. Organizacją wydarzenia kierowali Mirosław Przybył, Jerzy Bajeński, Czesław Michałowicz, Grzegorz Bartosik, a w ostatnim okresie dyrektorzy Muzeum w Piotrkowie Trybunalskim: Marcin Gąsior, Krzysztof Wiączek i dr Marta Walak.
50 Dni Muzyki Kameralnej zbiegły się w czasie z obchodami 500 lecia zakończenia prac murarskich związanych z budową rezydencji króla Zygmunta Starego. Dla miłośników muzyki przygotowane zostały jeszcze 4 koncerty w terminach: 31 marca (arie z operetek Straussa, Lehara, Kalmana oraz walce Straussa), 14 kwietnia (Powroty sentymentalne – koncert w wykonaniu absolwentów Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Piotrkowie Trybunalskim) i 28 kwietnia (Perły w kwartetowej koronie w wykonaniu Paul Kletzki String Quartet) oraz 12 maja (Muzyczne echa Hiszpanii i Włoch na 88 klawiszy i 6 strun). Początek wszystkich koncertów o godz. 17.00. Wstęp wolny.
Polecamy