Minął rok od wypadku samolotu Skyvan do którego doszło w miejscowości Glina pod Piotrkowem. W wyniku katastrofy, śmierć na miejscu poniósł doświadczony pilot i jego partnerka. Po trzech miesiącach od zdarzenia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała wstępny raport z katastrofy – pialiśmy o tym tutaj, przyczyny wypadku mieliśmy poznać rok od katastrofy, ale nie są one jeszcze znane – dlaczego? PKBWL wyjaśnia.
Przypomnijmy, że do wypadku doszło 3 września 2022 roku. W katastrofie samolotu Skyvan zginęły dwie osoby: 44-letni doświadczony pilot oraz 29-letnia pasażerka, prywatnie partnerka pilota. Do wypadku doszło o godzinie 14:15 pomiędzy miejscowością Glina a Longinówka, podczas podchodzenia do lądowania.
Trzy miesiące od wypadku, PKBWL podała wstępny raport z katastrofy. Czytamy w nim że: – Do wypadku doszło w odległości około 2 km na południe od progu drogi startowej 03
lotniska EPPT. Samolot zderzył się z ziemią pochylony na nos i przechylony na prawe skrzydło. Szczątki samolotu były rozrzucone na niewielkiej przestrzeni. Samolot leżał na lewym boku. Wszystkie elementy układu sterowania (ster wysokości, kierunku, lotki, klapy) znajdowały się w obrębie szczątków i w ich bezpośredniej bliskości. Prawe skrzydło zostało oderwane wraz z zastrzałem w miejscu odległym około 1m od silnika. Prawy silnik w trakcie zderzenia oderwał się od skrzydła i znajdował się przy szczątkach
przedniej części kadłuba. Część przykadłubowa lewego skrzydła wraz z silnikiem znajdowała się pod kadłubem. Pozostała część skrzydła wraz z zastrzałem znajdowała się obok kadłuba. W trakcie zderzenia nastąpiło rozszczelnienie instalacji paliwowej i wyciek paliwa. Straż pożarna, która przybyła na miejsce zdarzenia zabezpieczyła wrak samolotu przed pożarem za pomocą piany. Pilot i pasażerka mieli prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa. W trakcie zdarzenia nie doszło do pożaru. Charakter zderzenia wykluczał szanse pilota i pasażerki na przeżycie – mówił raport wstępny.
Mówiono wtedy, że raport końcowy znany będzie po 12 miesiącach od tego tragicznego zdarzenia. Jednak do tej pory nie poznaliśmy wyników prac PKBWL. Pytamy więc komisję o przyczyny opóźnienia. W przesłanym do naszej redakcji lakonicznym oświadczeniu czytamy:
– Badanie przedmiotowego wypadku wciąż trwa, dlatego też nie jest możliwe podanie do publicznej wiadomości raportu końcowego. Niemniej jednak w najbliższych dniach PKBWL opublikuje oświadczenie tymczasowe, informując w nim o postępach w tym badaniu – poinformował nas Bartłomiej Czerkowski Członek Komisji.
Od PKBWL dostaliśmy także kolejną wiadomość, w której czytamy:
– Do końca tygodnia na stronie PKBWL będzie opublikowana Oświadczenie Tymczasowe Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące badania tego wypadku lotniczego. Obecnie czekamy na wyniki badań silników i podzespołów, które zostały wysłane do producenta w USA – informuje Jacek Bogatko.
Termin opublikowania raportu końcowego nie jest jeszcze znany.
AKTUALIZACJA:
Kilka dni po naszym materiale, PKBWL opublikowała na swojej stronie internetowej 'Oświadczenie tymczasowe” dotyczące zeszłorocznego wypadku.
Dotychczasowe działania podjęte przez zespół badawczy PKBWL
W związku z prowadzonym badaniem wypadku przeprowadzono liczne testy, analizy i ekspertyzy w zakresie:
a) dokumentacji operacyjnej samolotu;
b) dokumentacji technicznej i zagadnień technicznych;
c) zagadnień dotyczących pilota.
W ramach prowadzonych badań i ekspertyz PKBWL zwróciła się do:
a) Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Dowódcy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego o przekazanie zapisów radarowych lotu;
b) producenta śmigieł MT-Propeller Entwicklung GmbH o pomoc w ustaleniu kąta natarcia łopat śmigieł w chwili
wypadku;
c) NTSB w celu odzyskania danych z urządzenia GARMIN GND530;
d) producenta silników firmy Honeywell Engines o ekspertyzę silników.
W trakcie badania zdarzenia zespół badawczy PKBWL wykonał następujące czynności badawcze:
a) oględziny miejsca wypadku wraz z wykonaniem dokumentacji fotograficznej;
b) przesłuchanie świadków wypadku, w tym właściciela samolotu;
c) analizę zapisów lotu zarejestrowanych przez monitoring lotniskowy, oraz monitoring domów w pobliżu miejsca wypadku;
d) analizę danych radarowych;
e) analizę sytuacji ruchowej na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim;
f) analizę dźwięku;
g) analizę dokumentacji technicznej;
h) analizę dokumentów pilota;
i) analizę Instrukcji Użytkowania w Locie w zakresie procedur podejścia do lądowania;
j) zapoznanie się z własnościami pilotażowymi samolotu SKYVAN SC-7, w tym próbę powtórzenia trasy lotu;
k) oględziny silników samolotu z wykorzystaniem boroskopii.
Na aktualnym etapie badania wypadku lotniczego, PKBWL nie sformułowała zaleceń bezpieczeństwa:
Zespół Badawczy PKBWL nadal prowadzi badanie przedmiotowego wypadku w celu określenia przyczyn i okoliczności jego zaistnienia. Szczegółowe
informacje zostaną zawarte w Raporcie Końcowym, który zostanie opublikowany po zakończeniu czynności badawczych.
Pełny tekst oświadczenia tymczasowego z badania wypadku lotniczego nr 2022/5134 znajduje się w następującym linku.
Polecamy