Epidemia Covid-19 to także czas rozpowszechnienia teleporad i wideoporad oraz zmiana organizacji wizyt osobistych w POZ. Od 6 lipca do osób, które skorzystały z porady lekarza pierwszego kontaktu, mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając, kilka pytań sprawdzą, czy porada faktycznie się odbyła i w jakiej formie została przeprowadzona.
Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni POZ powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.
NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta wielokrotnie podkreślali, że w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga – pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Jedno z pytań w ankiecie dotyczy właśnie OSOBISTYCH wizy. Ankieter zapyta: Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
Jak wygląda przeprowadzenie ankiety?
Badanie przeprowadzone będzie w formie telefonicznej ankiety. Rozmowa z ankieterem potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieter zada 12 pytań:
- Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
- Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
- Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
- Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
- Jaki to był rodzaj porady?
- Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
- Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
- Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
- Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
- Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
- Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
- Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?
Kogo obejmie telefoniczna ankieta?
Badanie obejmie pacjentów, którzy w ostatnich 4 miesiącach skorzystali z porady lekarza pierwszego kontaktu. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć. Ankieta jest anonimowa.
Jakich informacji nie podawać w czasie badania?
W trakcie rozmowy z ankieterem NIE PODAWAJ żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach, które dostałeś). To ważne dla Twojego bezpieczeństwa. Ankieterzy nie potrzebują Twoich danych i nie będą Cię o nie prosić.
Rozłącz się i skontaktuj się z NFZ (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankietera wzbudzi Twoje wątpliwości.
Polecamy