W ramach polskiej prezydencji w Radzie UE, Ministerstwo Infrastruktury zorganizowało w Łodzi konferencję pn. „Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T” w EC1 w Łodzi. W stolicy Województwa Łódzkiego goszczą ministrowie transportu i infrastruktury z kilku krajów UE, przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskich spółek transportowych, samorządowcy, eksperci, przedsiębiorcy oraz liderzy branży .
W trakcie prezydencji Polska zamierza kształtować politykę inwestycji w transport i komunikację – podkreślił w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Zapewnił, że będzie zabiegał o stabilne finansowanie rozwoju wszystkich rodzajów transportu w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku.
Szef resortu infrastruktury podkreślił, że Polska podczas swojego przewodnictwa w Radzie UE zamierza nie tylko dynamicznie realizować, ale i kształtować politykę inwestycji w transport i komunikację.
–Prezydencja dla nas jest wielkim wyzwaniem i nadzieją. Chcemy jako Polska obiektywnie patrzeć na potrzeby wszystkich części Europy. Realnie patrzeć na wyzwania, które sobie określiliśmy, ale także nadać nową dynamikę tym stojącym przed nami – mówił podczas inauguracyjnego wystąpienia.
Klimczak zapowiedział, że tematami rozmów będzie dalszy rozwój europejskiej sieci transportowej oraz finansowanie transportu w kolejnej perspektywie finansowej UE po 2027 roku. Zaznaczył, że jeżeli Europa, w tym Polska chce sprawnie zrealizować i wybudować wszelkiego rodzaju szlaki komunikacyjne związane z siecią TEN-T musi mieć zapewnione stabilne finansowanie.
Komisarz UE ds. transportu i turystyki Apostolos Tzitzikostas w trakcie swojego wystąpienia online podkreślił, że podczas opracowywania ram nowej perspektywy finansowej UE głos przedstawicieli transportu musi być słyszalny. Pogratulował Polsce dynamiki rozwoju sieci drogowej i modernizacji kolejowych tras oraz inwestycji w porty morskie, a także inną infrastrukturę związaną z transportem. Zaznaczył przy tym, że transport jest kluczowym elementem w konkurencyjności.
– Rozwój sieci TEN-T to możliwości, ale też wyzwania. Poprawiamy łączność w Europie dzięki zmodernizowanej infrastrukturze, ale potrzebne będą inwestycje uwzględniające zmiany klimatyczne i sytuację geopolityczną. Rosyjska agresja na Ukrainę pokazała, jak bardzo potrzebujemy solidnych i bezpiecznych szlaków transportowych w Europie. Potrzebujemy transportu, który zapewnia skuteczny przepływ osób i towarów. Do tego ze względu na zmiany klimatu, muszą być to być odporne i nowoczesne rozwiązania, w które będziemy musieli zainwestować – tłumaczył.








Polecamy