Rozpoczynają się spotkania informacyjne w trakcie których GDDKiA przedstawi zainteresowanym propozycje przebiegu poszczególnych wariantów drogi ekspresowej łączącej autostradę A1 z drogami ekspresowymi S8, S12 i S74. To strategiczny odcinek nowej drogi ekspresowej, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.
Pierwsze spotkania w poniedziałek 7 października, z mieszkańcami gmin Rokiciny, Rzgów oraz Tuszyn. Ostatnie w tej turze zaplanowano na 11 października, a dokładny terminarz wraz z lokalizacją spotkań zamieszczamy w załączonej poniżej. Szczegóły planowanej inwestycji można znaleźć na stronie wykonawcy dokumentacji.
– Natomiast dla odcinka Piotrków Trybunalski – Sulejów (Kozenin) – Opoczno (gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego) jeszcze w tym roku planujemy złożyć komplet dokumentów do GDOŚ, który wezwał GDDKiA do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. GDOŚ prowadzi postepowanie odwoławcze od wydanej w 2019 r. decyzji środowiskowej – powiedział Dariusz Klimczak, szef resortu infrastruktury.
Przypomnijmy, w grudniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74).
Zadaniem wykonawcy było wygenerowanie po minimum 150 wariantów przebiegu S12 dla każdego z trzech korytarzy, co dało w sumie 450 wariantów. Kolejnym krokiem było wyeliminowanie nieracjonalnych lub technicznie niemożliwych do realizacji wariantów. W efekcie wytypowano po trzy warianty dla każdego z trzech korytarzy do dalszych analiz (odrzucono 441 wariantów).
„Gdzie jesteśmy? Nad czym pracujemy i jakie rozwiązania są brane pod uwagę?”
W efekcie przeprowadzonej analizy odrzucono dwa korytarze (północny i środkowy), na które składało się sześć wariantów. O odrzuceniu korytarza północnego przesądziły przede wszystkim względy ochrony środowiska (biegł przez obszar Natura 2000, był też najdłuższy). Ponadto miał dwa duże węzły na DK48 i DW713 (w przypadku każdego pozostałego korytarza był jeden węzeł, który wypadał na drodze powiatowej). Poza tym, w przypadku korytarza północnego konieczne było przekroczenie aż czterech linii kolejowych (w pozostałych korytarzach tylko jednej).
Korytarz środkowy (zgodny ze studium trasowania drogi ekspresowej w województwie łódzkim z 2003 r.) opracowany został w dwóch wariantach. Charakteryzowała go bardzo duża kolizyjność z istniejącą i planowaną zabudową miejscowości Zawada i Kolonia Zawada (postępująca intensyfikacja zagospodarowania na przedmieściu Tomaszowa) oraz sąsiedztwo grot piaskowcowych.
Do dalszych prac trafiły trzy warianty z tzw. korytarza południowego. Uzyskały najwyższą punktację m.in. ze względu na małą kolizyjność z zabudowaniami, z obszarami chronionymi, takimi jak Natura 2000, a także za możliwość budowy węzła na przecięciu z istniejącą drogą ekspresową S8.
Podkreślić należy, że każdy z tych trzech wariantów to niejako punkt wyjścia do dalszych prac i konsultacji. To nie są ostateczne przebiegi przyszłej trasy. Możliwe są m.in. modyfikacje, łączenie ich między sobą oraz w trakcie konsultacji przyjmowanie nowych propozycji i rozwiązań.
Wszystkie warianty biegną przez tereny czterech powiatów: łódzkiego wschodniego, tomaszowskiego, opoczyńskiego i piotrkowskiego w gminie Wolbórz. – Nowy odcinek trasy, przebiegać będzie przez gminę Wolbórz konkretnie sołectwa Bogusławice, Komorniki i Żywocin. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne urządzenia, takie jak: bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska – mówi Andrzej Jaros, burmistrz Wolborza.
Długość każdego z trzech wariantów jest zbliżona – waha się od 54 do 60 km – i każdy z nich przecina jedną linię kolejową.
W zależności od wariantu przebieg przed węzłem Studzianki ma miejsce na południe od miejscowości Chorzęcin lub pomiędzy Komornikami a Chorzęcinem. Za węzłem Studzianki w zależności od wariantu przebieg poprowadzony jest na południe od miejscowości Wiaderno lub pomiędzy miejscowością Wiaderno a miejscowościami Jadwigów i Wola-Wiaderno.
Trzy wyjściowe warianty w korytarzu południowym przecinają rzekę Pilicę na południowy wschód od Tomaszowa Mazowieckiego poza strefą terenów cennych środowiskowych (Niebieskie Źródła). W tym korytarzu warianty zbliżają się do terenów, na których znajdują się Groty Nagórzyckie.
Warianty przebiegają pomiędzy miejscowością Wąwał a kopalnią Biała Góra, gdzie przecinają drogę powiatową relacji Małe Końskie – Radonia, na której planuje się kluczowy węzeł z punktu widzenia miasta – węzeł Tomaszów Mazowiecki Południe.
Następnie droga ekspresowa przebiega wokół terenów aktywnych pod względem górniczym oraz przecina głównie tereny rolnicze.
Kalendarium
- 7-11 października 2024 r. – pierwsza tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa
- luty 2025 r. – druga tura spotkań informacyjnych dla społeczeństwa
- IV kwartał 2025 r. – złożenie wniosku o decyzję środowiskową
- III kwartał 2027 r. – uzyskanie DŚU i rozpoczęcie etapu II STEŚ-R (uszczegółowienie rozwiązań)
- IV kwartał 2027 r. – trzecia tura spotkań informacyjnych
- II kwartał 2029 r. – ogłoszenie przetargów na realizację w systemie Projektu i buduj
- IV kwartał 2029 r. – podpisanie umów z wykonawcami
- IV kwartał 2031 r. – złożenie wniosków o decyzje ZRID
- II kwartał 2032 r. – uzyskanie decyzji ZRID i rozpoczęcie robót budowlanych
- III kwartał 2035 r. – zakończenie robót budowlanych
Jakie korzyści płyną z nowego połączenia drogowego?
Nowa trasa w głównej mierze będzie miała wpływ na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź – Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim.
Wybudowanie tego blisko 60-kilometrowego łącznika do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74, ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Według przeprowadzonych analiz już w 2034 r. prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 34 tys. pojazdów na dobę, a ponad 46 tys. pojazdów na dobę w 2054 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej zoptymalizujemy ruch na samej autostradzie A1 oraz A2.
Nowa droga nie tylko usprawni połączenie Dolnego Śląska ze stolicą kraju, ale także stworzy wygodne i sprawne połączenie między Tomaszowem Mazowieckim i sąsiednimi miejscowościami a Łodzią. Będzie więc miała kluczowe znaczenie nie tylko w komunikacji lokalnej, ale także dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów.
Polecamy