W najbliższy piątek na estradzie Filharmonii Łódzkiej pojawią się instrumentaliści grający na nieczęsto łączonej z orkiestrą symfoniczną gitarze – wieczór ten wypełnią hiszpańskie rytmy. W tym FM zaprasza również na dwa koncerty kameralne – podczas pierwszego z nich wystąpi Alessandro Quartett, drugi będzie występem duetu laureatów 19. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza. Pragniemy również poinformować, że FŁ włączyła się w V Łódzkie Senioralia, które odbywają się w naszym mieście. Na koncerty muzyki kameralnej 22 maja, na hasło „Senioralia 2018”, można nabyć bilet z 50% zniżką od ceny zasadniczej.
Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i na stronie.
Informacje o repertuarze FŁ i ciekawostki – na naszym profilu na FB.
KONCERT SYMFONICZNY
18 MAJA /PIĄTEK /19.00
Wykonawcy: Andrzej Mokry – gitara, Justyna Sobczak-Dylla – gitara, Ewa Jabłczyńska – gitara, Dariusz Kupiński – gitara, Massimiliano Caldi – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program: J. Turina – La oración del torero op. 34, J. Rodrigo – Concierto Anadaluz na cztery gitary i orkiestrę, M. Ravel – Nagrobek Couperina, M. Ravel – Rapsodia Hiszpańska
Koncert rozpocznie miniatura „La oración del torero” (Modlitwa torreadora) Joaquína Turiny, należącego do grona największych twórców hiszpańskich XX wieku. Motywy zaczerpnięte z folkloru Andaluzji zawiera także utwór drugiego z kompozytorów o tym samym imieniu. „Concierto Anadaluz” (1967) na cztery gitary i orkiestrę Rodriga, jest może mniej znany niż słynny „Concierto de Aranjuez”, ale równie lubiany przez gitarzystów i publiczność. Krytycy dostrzegli w nim impresyjną kolorystykę hiszpańskiej muzyki gitarowej i wpływy baroku. Drugą część wieczoru wypełni muzyka Maurice’a Ravela. Suita „Nagrobek Couperina”, opracowana na orkiestrę przez samego kompozytora, powstała w hołdzie dla francuskiej muzyki XVIII w. (najsłynniejszym Couperinem był François, kompozytor, ale znany był także jego stryj Louis, klawesynista). Ravel, mistrz pastiszu muzycznego, nawiązał do barokowej formy suity. Jednak utwór powstał w roku 1917 i także współczesność znalazła w nim swoje odbicie: jego części są zadedykowane przyjaciołom kompozytora poległym podczas I wojny światowej. Koncert zakończy Rapsodia hiszpańska (1907), jedyne dzieło Ravela, które powstało od razu w wersji na orkiestrę. Ta czteroczęściowa suita, efekt mistrzowskiej instrumentacji, oparta na wątkach hiszpańskiego folkloru, należy do najbardziej efektownych dzieł kompozytora.
KONCERT SZKOLNY
PSM I STOPNIA IM. A. TANSMANA W ŁODZI
19 MAJA 2018 /SOBOTA /17.00
Wykonawcy: szkolna orkiestra smyczkowa i dęta, chór, zespół akordeonowy.
KONCERT KAMERALNY
22 MAJA 2018 /WTOREK /19.00
Wykonawcy: Mon-Pou Lee – wiolonczela, Han-Wen Yu – fortepian
Program: G. Caccini – Ave Maria, P. Czajkowski – Pezzo Capriccioso op. 62, G. Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo, J. Szaporin –„There is more than one way” op. 25 – Scherzo, J. Brahms – Sonata F-dur nr 2 op. 99
Występ duetu Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee został ufundowany przez FŁ w ramach I nagrody w 19. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza. Ten najstarszy polski konkurs poświęcony kameralistyce od lat organizuje Akademia Muzyczna w Łodzi. W jego 19. edycji wzięło udział ponad sto zespołów – łącznie 250 młodych artystów. Muzycy o tajwańskich korzeniach, którzy wystąpią w Filharmonii Łódzkiej, poznali się w Berlinie. Pianistka Han-Wen Yu (ur. 1986) kształci się w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku, wiolonczelista Mon-Pou Lee (ur. 1996) studiuje na Universität der Künste w Berlinie. Artyści koncertują zarówno jako soliści, jak i kameraliści. W 2015 r., grając w duecie, zostali laureatami Concorso Internazionale Di Musica Marco Fiorindo. Podczas występu w Łodzi wykonają „Ave Maria” przypisywane Giulio Cacciniemu, włoskiemu kompozytorowi przełomu XVI i XVII wieku, „Pezzo capriccioso” Piotra Czajkowskiego, w oryginalnej kompozytorskiej wersji na wiolonczelę z fortepianem, Sonatę na wiolonczelę solo węgierskiego twórcy György’a Ligetiego, Scherzo z utworu „There Is More Than One Way” Jurija Szaporina i Sonatę F-dur nr 2 Johannesa Brahmsa.
Polecamy