41,75 oraz 40,80 tony zamiast dopuszczalnych 32 ton ważyły 2 wywrotki zatrzymane przez patrol piotrkowskiej Inspekcji Transportu Drogowego z powodu podejrzenia, że pojazdy są nienormatywne.
Obydwa pojazdy zatrzymano w wyniku nocnych działań prowadzonych w Piotrkowie Trybunalskim. Powodem kontroli było przypuszczenie, że wywrotki przewożące piasek ze żwirowni znacznie przekraczają dopuszczalne naciski osi na drogach krajowych po których się poruszały.
Pierwsza ciężarówka, która została zatrzymana w Piotrkowie Trybunalskim ważyła 41,75 tony. Samochód był zatem przeciążony o 9,75 tony. Przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej wyniosło 10,8 tony w stosunku do normy wynoszącej 18 ton. Natomiast druga ciężarówka ważyła 40,8 tony. Samochód był zatem przeciążony o 8,8 tony. Przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej wyniosło 9,85 tony w stosunku do normy wynoszącej 18 ton.
W obu przypadkach kierowcy z takim tonażem nie powinni w ogóle poruszać się po drogach publicznych, ponieważ ładunek był podzielny, więc powinni przewozić go mniej. Za stwierdzone naruszenie przepisów wobec przewoźników toczą się teraz postępowania administracyjne w sprawie nałożenia łącznie po 25 tys. zł kary na każdego z nich. Obydwie ciężarówki zostały rozładowane z nadmiaru ładunku podczas kontroli.
Trzeci przypadek dotyczył przewozu betonowych elementów stacji transformatorowej, gdzie ciężarówka z przyczepą, która mogła ważyć 40 ton ważyła 41,75 tony, czyli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej wyniosło 1,75 tony. Betonowe elementy przeładowano na inny pojazd w trakcie kontroli, a przewoźnikowi teraz grozi kara w wysokości 5 tysięcy złotych – czytamy w komunikacie ITD.
Polecamy