Niemal dwudziestoletnia tradycja festiwalu „Interakcje” zobowiązuje do refleksji, wniosków i podsumowań pozwalających na zamknięcie jednego cyklu programowego i jednoczesne otwarcie nowej perspektywy projektu.
„Koniec” i „Początek” stanowią kluczowe słowa spinające klamrą dwudziestoletni cykl festiwalu „Interakcje” realizowanego w Piotrkowie Trybunalskim w latach 1999 – 2017. To wystarczający okres, by przywołać perspektywę historyczną podlegającą mechanizmom archiwizowania, hipotez i analiz. Upoważnia nas ona do podsumowań z punktu widzenia inicjatorów i realizatorów projektu. Na ich bazie staramy się wykreślić perspektywę przyszłości festiwali „Interakcje”, poczynając od roku 2019. Mamy więc do czynienia z analizą historyczną, elementami rekonstrukcji związanej z tradycją francuskiego post dadaizmu i fluxusu i ich współczesnymi konsekwencjami. Traktujemy dwudziesty festiwal „Interakcje” jako kluczowy dla świadomego zamknięcia pewnego cyklu i zarazem wypracowania i otwarcia nowej formuły festiwalu.
Stąd też dwa wyraźne etapy tegorocznej edycji festiwalu. Pierwszy, zaprezentuje z perspektywy dwudziestu lat francuskie środowisko artystyczne, mające kluczowy wkład w proces założycielski „Interakcji”. Skonfrontowane będzie z polskimi uczestnikami pierwszego festiwalu. Istotnym elementem projektu będzie prezentacja osób, miejsc, idei, dokumentów i faktów związanych z pierwszym festiwalem. Kuratorem tej części festiwalu, odbywającej się zgodnie z tradycją w miesiącu maju, będzie podobnie jak dwadzieścia lat wcześniej, mieszkający w Paryżu polski artysta Ryszard Piegza. Ten etap będzie próbą zdefiniowania z perspektywy dwudziestu lat faktu rozpoczęcia „Interakcji” i tworzącego się mitu założycielskiego. Będzie stanowić próbę odpowiedzi na pytanie: jak konstrukcja festiwalu, uczestnicy i hasło kształtują jego późniejsze edycje. Podejmiemy więc dyskusję nad historią, traktując dorobek „Interakcji” jako niezwykle cenny kapitał dla refleksji o sztuce akcji na świecie.
Druga część, planowana na wrzesień 2018, to realizacja koncepcji „Początku”, nowej perspektywy, która zakłada merytoryczne odwołanie do znaczenia „peryferii” traktowanych jako wielopoziomowa rzeczywistość w skali przestrzennej, mentalnej i technologicznej. Chcemy podnieść rangę pojęcia peryferie w stosunku do rozpoznanego i eksponowanego centrum. Pojęcie „centrum – peryferie” było przywołane już na pierwszym festiwalu jako odniesienie zarówno do postrzegania sztuki performance w obszarze sztuk wizualnych jak i do lokalizacji festiwalu w Piotrkowie Trybunalskim, mieście spoza głównego nurtu działań kulturowych czy naukowych, ale obdarzonym bogatym kontekstem historycznym. Należy po dwudziestu latach zweryfikować podstawowe cechy tych dwóch przeciwstawnych pojęć wobec przemian technologicznych, informacyjnych i mentalnych.
PROGRAM FESTIWALU
Pierwsza część Festiwalu, określona w ogólnej koncepcji zadania jako „Koniec”, odbędzie się w Piotrkowie Trybunalskim w dniach 16-18 maja. Miejsca festiwalu to sale ekspozycyjne piotrkowskiej galerii sztuki ODA (ODA, ul. Dąbrowskiego 5) oraz wybierane na bieżąco przez artystów miejsca w przestrzeni publicznej. Do udziału w tej części zaprosiliśmy:
z Francji – Charles Dreyfus, Jacques Donguy, Alain Snyers, Serge Pey, Chiara Mulas, Léa Le Bricomte, Jöel Hubaut; z Polski – Przemysław Kwiek, Józef Robakowski, Krzysztof Knittel, Janusz Bałdyga, Anna Kuczyńska, Ryszard Piegza, Grupa Restauracja Europa.
Druga część Festiwalu, określona w ogólnej koncepcji zadania jako „Początek”, odbędzie się w dniach 24-28 września. Jej szczegółowy program ogłoszony będzie w czerwcu.
16 maja – ODA, ul. Dąbrowskiego 5
18.00 Uroczyste otwarcie Festiwalu.
18.30 Prezentacje performance Krzysztof Knittel – koncert Józef Robakowski, Léa Le Bricomte, Jöel Hubaut, Janusz Bałdyga. Projekcja filmu Piotra Weycherta: „Jan Świdziński. Poza dostarczony kontekst”.
17 maja – ODA, ul. Dąbrowskiego 5
11.00 Drugie śniadanie na Rynku Trybunalskim.
18.00 Prezentacje performance: Charles Dreyfus, Chiara Mulas, Przemysław Kwiek, Alain Snyers. Projekcja filmu Piotra Weycherta: „Partum de facto”
18 maja – ODA, ul. Dąbrowskiego 5
18.00 Prezentacje performance: Serge Pey, Anna Kuczyńska, Ryszard Piegza, Grupa Restauracja Europa „Centrum-Peryferie”. Gala finałowa XX Festiwalu.
Polecamy